Fotografie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het werk van Bewth. Bij het ontwerpen van de voorstellingen en natuurlijk ook bij het bewaren van de vervliedende beelden.
Vooral de fotografen Oscar van Alphen, Roeland Fossen, Willem Hekkema en Thomas Tol hebben uitvoerig over ons bericht. Zij zijn dan ook prominent en frequent op deze site aanwezig. Dat van sommige belangrijke producties beelden ontbreken heeft te maken met lacunes in ons archief. Wij troosten u en onszelf met de gedachte dat het fotomateriaal van andere voorstellingen hen in de geest vervangt.
De tweede periode 1970 - 1974
klick op de foto voor uitvergroting en informatie
foto54 foto55foto57 foto58 foto59 foto60 foto61 foto62 foto63 foto64 foto65 foto66 foto67 foto68 foto69 foto70 foto71
Fotografie: Thomas Tol
Regie: Hein Vrasdonk
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
Regie: Hein Vrasdonk
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Hein Vrasdonk
Bij alle drie de voorstellingen is Prinses Beatrix als gastvrouwe aanwezig; zij bezoekt hierna nog vijf producties van Bewth, de laatste in 2000
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Hein Vrasdonk
in de Burgerzaal op de vloer met ingelegde wereldkaart
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Dick Held
Regie: Klaske Bruinsma en Peter Klencke
zingen: ‘Vissen rechten hun ruggen / grootmoeder vis moet kuchen / haar tenen zijn van eelt en bot / in haar handdoek rilt hangop’ (Oud Gelders lied, opnieuw getoonzet door Peter Klencke) Het grote touw van prjkt konstruktie is hier opnieuw gebruikt, na eerder nog onder de Domtoren te zijn doorgehaald; in 1977 is bij een demonstratief kunstenaarsprotest in Amsterdam het touw weer gedragen, op de ‘Burcht’-wijze maar dan door spelers in jacquet gestoken.
photo © 2008 Dick Held/Bewth
Fotografie: Emile Waagenaar
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
Een vloer van smetteloos turquoise en framboise vliegerpapier wordt door twee steltlopers betreden; een eerste kras, scheur, winkelhaak – het sein voor drie harkers tot ruimen
photo © 2008 Emile Waagenaar/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Ben Zwaal
Door een, toen vanzelfsprekend anonieme, Bewth-speler als volgt benaderd: ‘Die kerk is op zo’n moderne manier gerestaureerd. Er hingen honderden van die Bijenkorflampjes. Daar moest iets mee gebeuren, dachten we. Op een geluidsband met lawaai hebben we met ragebollen op lange stelen al die lampen heen en weer bewogen. Die kerk stond ook vol met sanseveria’s. Zoiets nodigt uit tot acts; we deden een lezing over het verzorgen van die planten.’ (Heijer 1977)
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema

onder zacht vallend licht en fijn vallend zand Huub ten Hacken speelt eigen compositie op het orgel
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
tijdens het vergeefs opzetten van de ‘wriktafel’ van de hand van Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
de wriktafel
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Parasol van de hand van Ap Weijtenburg
Wielen van Bart Siebrecht
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
een vierspan mennend, twee paarden ter linker- en twee ter rechterzijde ‘Een figuratie met echte theater-“présence”, zoals het gewatteerde vrouwtje met haar komische dansje, levert immers een veelvoud aan echte treffende werking op. Op zulke momenten is Bewth duidelijk op de goede weg en dubbel en dwars de (omstreden) subsidie waard.’ (Van den Bergh 1974
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
‘de tafel / jaagt ons aaneen / dwingt ons tot / blijvende dingen / schop ik zijn poten om / trap ik op jouw liefste teen / blauwe mathilde’, uit fiere miniature van B. Zwaal De eerste voorstelling waarin Loudi Nijhoff, toen 74, meespeelde; zij bleef aan de groep verbonden tot 1979
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
contact / links