Fotografie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het werk van Bewth. Bij het ontwerpen van de voorstellingen en natuurlijk ook bij het bewaren van de vervliedende beelden.
Vooral de fotografen Oscar van Alphen, Roeland Fossen, Willem Hekkema en Thomas Tol hebben uitvoerig over ons bericht. Zij zijn dan ook prominent en frequent op deze site aanwezig. Dat van sommige belangrijke producties beelden ontbreken heeft te maken met lacunes in ons archief. Wij troosten u en onszelf met de gedachte dat het fotomateriaal van andere voorstellingen hen in de geest vervangt.
De derde periode 1974 - 1984
klick op de foto voor uitvergroting en informatie
foto92 foto94 foto95 foto96 foto97 foto98 foto62 foto100 fot101 foto102 foto103 foto104 foto105 foto106 foto107

Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
De spelers verschijnen in de bak aan het begin van het lichtpad, de door het publiek eerder belopen zandweg naar de publieke tribune
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
‘Kan de mens het licht ooit grijpen? Kunnen puntvormige trechters dansen? Hoe lang duurt het voor vijf obers een tafel van ongeveer zestig meter hebben gedekt? Bestaan er nog holbewoonsters? Waarom gaan worstelaars altijd in het licht staan?’ (Otten 1976)
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
‘Tegen het einde van de voorstelling komt er vanuit een zijdeur een in wit jacquet geklede ober op met een kop en schotel in zijn hand. Hij snelt in looppas over het zand en zet deze dan op de rand van de rechthoekige piste. Dan loopt hij haastig terug naar de deur, verdwijnt en komt even later met nog een kop en schotel te voorschijn, die hij naast de eerste op het muurtje zet. Nu komen er een tweede, derde en vierde ober aansnellen met kop en schotels, hele dienbladen vol, en even later een vijfde met een grote pot thee. De kopjes worden van een kletterende hoogte volgeschonken. Eerst aarzelend stappen nu een paar toeschouwers van de tribune af om hun thee te drinken. Meteen komt er een zesde ober op, die de dorstigen een minuscuul taartje aanbiedt. De voorstelling is afgelopen. De lieve God heeft inderdaad toegeslagen.’ (Tromp 1977)
TL-licht springt aan, de obers vluchten, visitekaartjes met ‘Meer kunnen wij niet voor u doen’ achterlatend
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
Het publiek is in de, op de foto nog zichtbare, aanbouw binnengelaten, en aldaar gaan zitten op een tribune. De dan nog onzichtbare fabriekshal dendert als een smidse. In één klap valt stilte, gaan de schuifdeuren open en rijdt de tribune over rails de lege ruimte in, houdt stil (foto) en trekt zich na tien seconden weer terug in de duistere aanbouw: een deurtje in de grote schuifdeur gaat open, en het publiek gaat voor de tweede keer naar binnen, nu te voet naar een, in de vloer door middel van drilboren ingegraven, tribune. photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
Gré Koerse zwemt hangend aan een rijdende loopkat
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
Bart Siebrecht voor de muurschildering van Sint-Christoffel, tweede helft van de vijftiende eeuw
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
‘Een uitgekiende compositie van blanke kerkzuilen en in elkaar gedoken zachtjes bewegende gedaantes die als een paraplu uitstulpten, en een perfect non-figuratief bewegende plastiek vormden.’ (Mes 1977)
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
‘Nu heeft het oude woord mij weer te pakken’
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Willem Hekkema en Ben Zwaal
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
contact / links