Tijdens het Internationaal Mime Festival in Amsterdam gaf Bewth een staalkaart van zijn mogelijkheden. Na ‘Bossche Bollen’ werd ook ‘Ingeborg Euler 73 Tiet’ gespeeld. Dat stuk toonde, naast medespelers als een per transportband binnenwandelende karrenvracht zand en een vorkheftruck die het publiek verplaatste, ook scènes van op de Commedia dell’ Arte leunende personages. Deels als persiflage, deels als hommage aan een vroeger verleden en kunnen (foto 48-49).

foto48 foto49
Fotografie: Thomas Tol
Bewegingsontwerp/mimografie: ‘Ingeborg Euler 73 Tiet’
Internationaal Mime Festival
Regie: Frits Vogels, Klaske Bruinsma en Gré Koerse
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
Klaske Bruinsma als Colombine, Luc Boyer als Il Dottore, Wim Nabben als toerist en Frits Vogels als Pierrot
(Kostuums: Fa. A. Serné en Zoon)
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth


De laatste productie uit deze eerste periode heette ‘Sterk en Plooibaar’, een stuk dat oorspronkelijk voor het toen nog als tabaksveiling dienende Frascati was ontworpen. Hamelberg bedacht een ruimtelijke indeling met behulp van cilinder- en zadelvormige kaasdoekconstructies. Het stuk leunde steeds sterker op improvisatie, trok aanvankelijk in beperkte opzet onder de naam ‘Graties Vibraties’ in de nieuwe studio aan de Herenmarkt een ander publiek aan, en werd uiteindelijk volledig gespeeld in Paradiso. De ‘overallpoppen’ die er ook in optraden en die samen de familie Determeyer vormden, reisden op de spoortrajecten Amsterdam–Utrecht–Amersfoort onder begeleiding van hun vleselijke collega’s (foto 50-51).

foto50 foto51
Fotografie: Bewth
Bewegingsontwerp/mimografie: Poppen-familie Determeyer
l.b. Familie Determeyer voor vertrek, in studio Herenmarkt
l.o. Henkie en Otto op reis
r.b. Mary Duyvendak en Luc Boyer
r.o. Frits Vogels bij Balie Gevonden Voorwerpen
Station Utrecht, architect: Sybold van Ravesteyn, 1938-1940
photo © 2008 Bewth
Fotografie: Bewth
Reizende Determeyer met treinkaartje in borstzak
photo © 2008 Bewth

(deze tekst is een samenvatting uit: BEWTH VOLTOOID samengesteld door Carol Schade en Ben Zwaal, met een tekstbijdrage van Klaske Bruinsma, en in 2005 verschenen bij uitgeverij THOTH te Bussum)
contact / links