Voor deze productie in de Buurkerk, die een belangrijk scharnierpunt in de geschiedenis van Bewth zou vormen, vroeg hij Klaske Bruinsma, die haar mimetraining had aangevuld met lessen van de danseres Pauline de Groot, terug bij de groep om zijn expansiekracht met sensitiviteit te vermengen. Hierna werkte hij in de uiterwaarden bij Olst aan een landschappelijk environment. Iets later verzorgde hij, in coproductie met Multi Media van Bart Stuyf, een productie in het Paleis op de Dam (foto 56-57).

foto56 foto57
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Hein Vrasdonk
Bij alle drie de voorstellingen is Prinses Beatrix als gastvrouwe aanwezig; zij bezoekt hierna nog vijf producties van Bewth, de laatste in 2000
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Regie: Hein Vrasdonk
in de Burgerzaal op de vloer met ingelegde wereldkaart
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth


Voorts was in deze periode ook dikwijls sprake van straattheater, zoals bij het Arnhemse stedenbouwkundig congres ‘De stad als theater’. Verder vonden verscheidene optredens bij Drentse hunebedden plaats. Willem Hekkema ontwierp en fotografeerde op de Friese Wadden een serie landschapsscènes die in de vorm van een schriftelijke voorstelling werden uitgebracht
(zie foto 268).

foto268
Ontwerptekening: Willem Hekkema
Waddenfolder 1972 / een schriftelijke voorstelling
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
(deze tekst is een samenvatting uit: BEWTH VOLTOOID samengesteld door Carol Schade en Ben Zwaal, met een tekstbijdrage van Klaske Bruinsma, en in 2005 verschenen bij uitgeverij THOTH te Bussum)
contact / links