De groep was qua repertoire niet aantrekkelijk voor schouwburgdirecties. Het bleek nodig elders speelruimten te vinden en mede daardoor werd Bewth de kant van het locatietheater opgedreven. Toch werd wel degelijk geprobeerd in de theaters voet aan de grond te krijgen en soms lukte dat. Van de vele in de jaren zestig gebouwde stadstheaters kregen de schouwburgen van Tilburg en Eindhoven begin 1968 de primeur, even later gevolgd door die van Heerlen, Den Bosch, Hoogeveen en Nijmegen. Wél werd dan dikwijls de kleine zaal ter beschikking gesteld, zoals het Globetheater binnen de Eindhovense schouwburg (foto 34-36).

foto34 foto35 foto36
Fotografie: Thomas Tol
Regie: Frits Vogels. Bewegingsontwerp/mimografie: ‘Montage 5 à 7’, ‘Zweedse Lucifer’, ‘Karretje iota’
‘Het verrassende zit in het nieuwe gebruik der middelen. Enige voorbeelden: het dragen, torsen, kantelen, schuiven, stapelen en gooien met veilingkisten. Het grappige imiteren van reusachtige, soms prachtige kleurendia’s. De bid- en kooreffecten tegen een boeiende muzikale achtergrond. Een komische krabben- en kikkerrace met geestig microfooncommentaar. Het spel van benen en voeten, met kleurige sokken omhuld, dat exotische bloemeffecten oplevert. Een speels intermezzo met blinkende zeepbellen.’ (Naaijkens 1968)
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth

En als er al eens op het grote toneel werd gespeeld dan nam ook het publiek daar plaats.

Eind 1968 werd de try-out gespeeld van ‘Bossche Bollen’, op een festival in de voormalige Jaminfabriek in Rotterdam (foto 38-42).

foto38 foto39 foto40 foto41 foto42
Fotografie: Thomas Tol
Regie: Frits Vogels. Bewegingsontwerp/mimografie: ‘Bossche Bollen’ ‘Veelzeggend is deze toevoeging aan een nieuw nummer van het Bewegingstheater: ‘Gesponsord door de beeldend vormgever J.Bosch’. Daar is Jeroen Bosch mee bedoeld, op wiens Tuin der Lusten het Bewegingstheater zich heeft gebaseerd. Niet ‘schilder’ wordt hij genoemd, maar ‘beeldend vormgever’. Ook dat geeft een aanknopingspunt met de hier beoefende toneelsport: het is ook het werken met beeldende vormen, door het lichaam gemaakt.’ (Rutten 1969)
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
gedragen door het ensemble
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth
Fotografie: Thomas Tol
spreidt uit boven het ensemble
photo © 2008 Thomas Tol/Bewth


(deze tekst is een samenvatting uit: BEWTH VOLTOOID samengesteld door Carol Schade en Ben Zwaal, met een tekstbijdrage van Klaske Bruinsma, en in 2005 verschenen bij uitgeverij THOTH te Bussum)
contact / links