Met onderbrekingen was Marianne Strategier de voornaamste kostuumontwerpster van die periode. Hans Bleeker zou gedurende twaalf jaar als zakelijk leider een grote invloed hebben op het positioneren en welbevinden van Bewth. Ook speelde in die periode de actrice Loudi Nijhoff in de voorstellingen mee. Met haar grote vakvrouwschap en ervaring is zij geruime tijd voor Bewth een toetssteen geweest.

Vooral het kunstlicht, dat een steeds grotere perfectie bereikte, bepaalde het gezicht van de groep. Als gebouwen werden, afgezien van de vele belangrijke middeleeuwse kerken, vaak leegstaande oude industriële panden gekozen. Die boden ook mogelijkheden om, weliswaar met inzet van de handkracht der spelers, uitvoerige ‘publieke werken’ uit te voeren, zoals het ingraven of mobiel maken van tribunes, het creëren van regenbuien en watervallen, en het totale verduisteren van de ruimten ten bate van het steeds specialistischer kunstlicht. Met elkaar snel afwisselende verrassings-effecten kon de ruimte zo op spectaculaire wijze worden getoond.

Met de voorstellingen in de Hollandsche Manege van Amsterdam (1974) kreeg het architectonisch uitgangs-punt zijn volwassen vorm (foto 67-71).

foto67 foto68 foto69 foto70 foto71
Fotografie: Willem Hekkema
tijdens het vergeefs opzetten van de ‘wriktafel’ van de hand van Willem Hekkema
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
de wriktafel
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
Parasol van de hand van Ap Weijtenburg
Wielen van Bart Siebrecht
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
een vierspan mennend, twee paarden ter linker- en twee ter rechterzijde ‘Een figuratie met echte theater-“présence”, zoals het gewatteerde vrouwtje met haar komische dansje, levert immers een veelvoud aan echte treffende werking op. Op zulke momenten is Bewth duidelijk op de goede weg en dubbel en dwars de (omstreden) subsidie waard.’ (Van den Bergh 1974
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth
Fotografie: Willem Hekkema
‘de tafel / jaagt ons aaneen / dwingt ons tot / blijvende dingen / schop ik zijn poten om / trap ik op jouw liefste teen / blauwe mathilde’, uit fiere miniature van B. Zwaal De eerste voorstelling waarin Loudi Nijhoff, toen 74, meespeelde; zij bleef aan de groep verbonden tot 1979
photo © 2008 Willem Hekkema/Bewth


Er volgden al snel meer spraakmakende producties.
(deze tekst is een samenvatting uit: BEWTH VOLTOOID samengesteld door Carol Schade en Ben Zwaal, met een tekstbijdrage van Klaske Bruinsma, en in 2005 verschenen bij uitgeverij THOTH te Bussum)
contact / links